Sårmarkören

Jaha det var länge sen man skrev här så efter skäll ifrån Katta igår att hon minsann skrivit fyra inlägg och jag inget så får jag väl plita ner några rader jag oxå =)

Har haft väldigt mycket den senaste tiden med skolan.. men nu har jag bara ett arbete kvar, skickade in det andra igår kväll.. Så får väl bli lite plugg idag även om man inte orkar egentligen.. men lika bra att bli färdig så man kan njuta sen!

Igår var en grymt rolig dag, vi var i Revinge på Räddningstjänstskolan. Vi skulle vara sårmarkörer för ambulans och brandmän för att dem skulle öva på att rädda i en katastrof. Scenariot var en bussolycka där bussen lagt sig på sne i diket. Första två övningarna så skulle jag ha en skada i magen efter att ha kastats fram och tbx mellan två säten och fastnat hängande över ett säte. Sista gången så skulle jag låtsas att jag var fastklämd under en buss med min vänstra arm och ben.. samtidigt som jag skulle ha krassningar i nacken när jag rörde den + att jag hade stickningar i tårna. Jag tyckte personligen sista övningen för min del var bäst ur bemötande synpunkt. Det var en brandman som hittade mig och han satt och stabiliserade mitt huvud och pratade med mig hela tiden tills ambulansmännen kom och tog över.
Från det att ambulanspersonal kommer till platsen tills det att sista personen är utom fara ska det ta 9 min. Första övningen tog 34, andra tog 23 och sista 15. Så dem är på god väg. Kämpa på grabbar!! =) Tack för en "rolig" dag!
Jag tror att en sån här övning ger även oss sårmarkörer mycket erfarenhet och kunskap. Antingen om man själv är med i en olycka eller om man kommer till en. Jag har iaf lärt mig en himla massa!

Vackra jag igår med fin industrihjälm för att vi inte skulle få riktiga
skador under övningen.

Tänk att man inte ens har två veckor kvar av sin utbildning, är så lycklig. Tyckte det var nyss jag gick in på Komvux och inte visste vad jag gav mig in på. Jag och nålar? Ne det klingade inte riktigt rätt på den tiden. Men nu är det annat, har vuxit så himla mycket som person det senaste året. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle våga ta blodprov på andra människor, men det har jag gjort så många ggr nu att jag inte känner mig ett dugg osäker =) 3 juni är det avslutning *längtar*

Idag ska vi en sväng till Nova och sen kommer Daniel hit =) Hoppas alla därute mår bra!

Kramar i massor från Emma

Kommentarer
Postat av: Katta

Guud va sexig du e! ;)

2008-05-24 @ 10:57:45
Postat av: Mamma

Mitt lilla hjärtegull vad du är duktig är sååååå stolt över dig!! Att du vågar sticka folk är en gåta för mig för som liten var du ju livrädd för sprutor!!

Älskar dig...puss å kram

2008-05-24 @ 11:15:14
Postat av: Daniel

Låter som att Kajan har lite att öva på.

2008-05-25 @ 22:56:42
URL: http://deadlyghostwire.webblogg.se/
Postat av: Anna

Skönt att utb snart e klar, jag vet hur det känns :) Snygg bild :P Kramar

2008-05-26 @ 20:40:08
URL: http://anna1441.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0