Kapillärprov

Idag gjorde jag det, kan ni förstå? JAG tog blodprov på mig själv, är jättestolt över mig själv faktiskt =) Första gången hade jag läraren som stöttade mig och andra gången klarade jag det själv på första försöket =) Man fick testa sina blodprov oxå och jag hade perfekta värden, 124 på Hb och 5,2 på blodsocker. Var nervös för blodsockertestet för sist jag gjorde det hade jag 7 och det är högt..

Tack för receptet på fisksoppan Annika, jättegott var det! Tänkte lägga ut receptet här för er som är intresserade av matlagning =)

Gräddig Fiskgryta, 4 pers (tar ca 60-90 min)
600-700 g blandade fiskfiléer (Jag använde; Lax, Sej och någon mer som jag inte minns namnet på)
500 g räkor, med skal
2 morötter
1 bit rotselleri
1 gul lök
1 msk smör
1 msk tomatpuré (Jag använde ett stänk chilisås)
2 dl vitt vin
10 dl fiskbuljong av tärning (2 tärningar i 10 dl hett vatten)
2 dl vispgrädde
1 msk mjukt smör
1½ msk mjöl
salt, peppar
hackad persilja

1. Skär fiskfiléerna i lagom stora bitar. Skala räkorna och spara skalen (behövs inte sparas, smaksak. Men jag gjorde det.). Ansa, skala och skär rotsakerna och löken i bitar.
2. Fräs löken, rotsakerna och ev. räkskalen i smöret i 5 min. Häll på tomatpurén och vinet och låt det koka in. Häll på fiskbuljongen och sjud under lock i 30 min. Sila soppan och släng bort rotsaker, lök och ev. skal.
3. Koka upp buljongen och grädden och låt det koka ihop tills ca 10 dl återstår. Rör ihop det mjuka smöret och mjölet till en kula, vispa ner den i soppan och koka ett par min. Smaka av med salt och peppar.
4. Lägg ner fiskbitarna i soppan och sjud sakta tills de är genomkokta. Tillsätt räkorna och låt dem bli varma. Strö över hackad persilja och servera ev. med vitlöksbröd.

Smaklig måltid för er som testar det =)

Nix nu ska jag gå och blanda till en Summer Passion, Markus vill smaka den.. han drack ju bara öl förra helgen =)

Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0